logkair

Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος "ΚΑΙΡΟΣ"

Ελ. Βενιζέλου 59Α, Τ.Κ. 15561 ΧΟΛΑΡΓΟΣ

Ιστοσελίδα:http://www.kairosnet.gr

E-Mail:kairos.theologoi@gmail.com & kairosnet.gr@gmail.com

 

30 Οκτωβρίου 2024

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Για ακόμα μια φορά η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να διαχειριστεί ένα περιστατικό ακραίας και ανέριστης ρητορικής. Η περίπτωση του συναδέλφου εκπαιδευτικού που σε Γυμνάσιο του Λαυρίου, κατά την ώρα του μαθήματος των Θρησκευτικών, μοίρασε φυλλάδιο με ομοφοβικές αναφορές είναι αντίθετη στη φυσιογνωμία, τον χαρακτήρα και τους σκοπούς του μαθήματος. Το μάθημα των Θρησκευτικών και ειδικότερα τα Νέα Προγράμματα Σπουδών, που εδώ και δύο δεκαετίες εφαρμόζονται στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με τις όποιες αλλαγές που έχουν γίνει, είναι μάθημα ελευθερίας, δημοκρατίας, σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και γόνιμου διαλόγου αλληλογνωριμίας όλων ανεξαιρέτως των μαθητών/τριών, οποιασδήποτε ιδεολογικής, πολιτισμικής και θρησκευτικής ταυτότητας.

Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ» για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης, αγωνίζεται και προτάσσει τον ανθρωπιστικό και πολιτιστικό χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών και αόκνως μεριμνά για τη θεολογική και παιδαγωγική αξία του. Στο συγκεκριμένο ζήτημα, όπως και σε άλλα παρόμοια, ακολουθεί τις αποφάσεις της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου (Κρήτη 2016), καθώς και τις αποφάσεις της Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος για τον σεβασμό προς το ανθρώπινο πρόσωπο. Ενδιαφέρεται, επίσης, για την ανάδειξη του σεβασμού κάθε θρησκευτικής και πολιτισμικής πολυφωνίας και ετερότητας. Συμμερίζεται, τέλος, τη θέση του ΥΠΑΙΘΑ, ότι: «Τα σχολεία είναι χώροι εκπαίδευσης, φιλίας, σεβασμού και αλληλεγγύης. Η εκπαιδευτική κοινότητα οφείλει να σέβεται και να προωθεί αυτές τις αρχές».

 

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Παναγιωτόπουλος Πέτρος

Καθηγητής ΑΠΘ

 

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Καλαμάτας Αθανάσιος

Δρ Θεολογίας ΑΠΘ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ
gjre

Το περιοδικό ΕλΘΕ (Ελληνική Έκδοση για τη Θρησκευτική Εκπαίδευση) / GjRE (Greek Journal of Religious Education) είναι μία διεθνής επιστημονική περιοδική έκδοση με αξιολόγηση (peer-review) που έχει έδρα στην Ελλάδα και ανήκει στον Πανελλήνιο Θεολογικό Σύνδεσμο «ΚΑΙΡΟΣ -για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης». Δημοσιεύει άρθρα στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα σχετικά με την Θρησκευτική Εκπαίδευση, την Παιδαγωγική και τη Θεολογία.

περισσότερα...

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ

Θ.Ε. Β.1 «Μπορούν οι άνθρωποι να εικονίζουν τον Θεό;»

[1ο δίωρο: ................. ... / ... / 2016]

Θ.Ε. Β.1 «Μπορούν οι άνθρωποι να εικονίζουν τον Θεό;»

Ι.  Η δύναμη της εικόνας 

Α. Τηλεόραση, Η/Υ, εικονική πραγματικότητα, φωτογραφία, κινηματογράφος

α. Εισαγωγικά - Ιδεοθύελλα: εικόνα, είδωλο, εικονομάχοι, εικονολάτρες, virtualreality

 

β. «Ποια είναι η σχέση μου με τον Η/Υ και το διαδίκτυο;» - TWPS [Σκέψου, Γράψε, Συζήτησε, Μοιράσου]

1. Ατομικός στοχασμός (Σκέψου) - Καταγραφή (Γράψε)

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2. Συζήτηση ανά ζεύγη (Συζήτησε με τον/ην συμμαθητή/τριά σου)

......................................................................................................................

......................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

3. Συνεισφορά ιδεών στην ολομέλεια της τάξης (Μοιράσου με τους/τις συμμαθητές/τριές σου)

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

γ. «She’s Got Your Eyes»  - Artful thinking, Διδάσκοντας μέσωτηςτέχνης. Μοτίβo έντεχνου συλλογισμού «Η αρχή και η μέση» Ένα μοτίβο για την παρατήρηση και τη φαντασία.

Διαλέξτε μια από τις παρακάτω ερωτήσεις και γράψε μια ιστορία:

  1. Αν το συγκεκριμένο έργο τέχνης είναι η αρχή μιας ιστορίας, τι μπορεί να ακολουθήσει;
  2. Αν το συγκεκριμένο έργο τέχνης είναι το μέσον μιας ιστορίας, τι θα μπορούσε να έχει συμβεί προηγουμένως; Τι θα ήταν επόμενο να συμβεί;

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

Β. Εικόνες ή είδωλα; Η ειδωλολατρία στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου

 

 

α. «Πόσο ειδωλολάτρες είμαστε;» - Επίλυση προβλήματος

β. «Σαν να μην έζησα ποτέ», Στίχοι: Κώστας Τριπολίτης, Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης, Ερμηνεία: Μαργαρίτα Ζορμπαλά - Artful thinking, Διδάσκοντας μέσω της τέχνης. Μοτίβo έντεχνου συλλογισμού «ακούγοντας 2 x 5»

  1. Ακούστε ήσυχα ένα μουσικό κομμάτι, αφήνοντας τον εαυτό σας να περιπλανηθεί στους ήχους και να απορροφηθεί από τη μελωδία και τους στίχους όσο το δυνατόν πιο πολύ.
  2. Κάντε μια λίστα με 5 λέξεις ή φράσεις γύρω από οποιαδήποτε όψη ή πτυχή της μουσικής ή των στίχων που ακούσατε.
  3. Επαναλάβετε τα βήματα 1 και 2: Να ακούσετε και πάλι, προσπαθώντας να προσθέσετε άλλες 5 λέξεις ή φράσεις στη λίστα σας.
   
   
   
   
   

 

ΙΙ. Η απεικόνιση του Θεού στον Χριστιανισμό

 

 

Α. Ο κίνδυνος των ειδώλων.

Παλαιά Διαθήκη: το χρυσό μοσχάρι (Εξ 32, 1-24 - Ψλ 135, 15-18)

 xrmosxkair

α. «Οι Εβραίοι λατρεύουν το χρυσό μοσχάρι», MarcChagall- ArtfulThinking: «Βλέπω, σκέφτομαι, αναρωτιέμαι». Ένα μοτίβο για την εξερεύνηση έργων τέχνης και άλλων πραγμάτων με ενδιαφέρον. Υπάρχουν τρία βασικά ερωτήματα για αυτό το μοτίβο:

1. Τι βλέπεις;

2. Τι σκέφτεσαι γι’ αυτό που βλέπεις;

3. Τι είναι αυτό που σε κάνει να αναρωτιέσαι;

 

1. Τι βλέπεις;        

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

2. Τι σκέφτεσαι γι’ αυτό που βλέπεις;

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

3. Τι είναι αυτό που σε κάνει να αναρωτιέσαι;

......................................................................................................................

......................................................................................................................

......................................................................................................................

β. Εξ 32, 1-24. Διάβασε το παρακάτω κείμενο και προσπάθησε να το συνδέσεις με τον πίνακα.

«1Όταν οι Ισραηλίτες είδαν ότι ο Μωυσής αργούσε να κατεβεί από το βουνό, μαζεύτηκαν γύρω από τον Ααρών και του έλεγαν: «Σήκω, φτιάξε μας θεούς, που να προπορεύονται στο δρόμο μας, γιατί αυτός ο Μωυσής, ο άνθρωπος που μας έβγαλε από την Αίγυπτο, δεν ξέρουμε τι έγινε». 2Ο Ααρών τούς είπε: «Βγάλτε τα χρυσά σκουλαρίκια που έχουν στ’ αυτιά τους οι γυναίκες σας, οι γιοι σας και οι κόρες σας και φέρτε τα σ’ εμένα». 3Έβγαλαν τότε όλοι τα χρυσά τους σκουλαρίκια και τα έφεραν στον Ααρών. 4Εκείνος τα πήρε και τα έλειωσε, τα έχυσε σ’ ένα καλούπι και έκανε απ’ αυτά ένα άγαλμα μοσχαριού. Φώναξε τότε ο λαός: «Αυτοί είναι οι θεοί σου, Ισραήλ, που σ’ έβγαλαν από την Αίγυπτο!» 5Όταν τα είδε αυτά ο Ααρών, έφτιαξε ένα θυσιαστήριο μπροστά στο είδωλο και έβγαλε διακήρυξη: «Αύριο θα γίνει γιορτή για τον Κύριο». 6Ξύπνησαν, λοιπόν, το πρωί και πρόσφεραν ολοκαυτώματα και θυσίες κοινωνίας· όλοι κάθισαν να φάνε και να πιουν, κι έπειτα σηκώθηκαν και διασκέδαζαν. 7Τότε είπε ο Κύριος στο Μωυσή: «Πήγαινε, κατέβα, γιατί ο λαός που έβγαλες από την Αίγυπτο έπεσε σε μεγάλη αμαρτία. 8Έφυγαν γρήγορα από το δρόμο που τους έδειξα. Έφτιαξαν ένα χυτό μοσχάρι και το προσκύνησαν· θυσίασαν σ’ αυτό και είπαν: “Αυτοί είναι οι θεοί σου, Ισραήλ, που σ’ έβγαλαν από την Αίγυπτο!”»

15Ο Μωυσής γύρισε κι άρχισε να κατεβαίνει από το βουνό, κρατώντας στα χέρια του τις δύο πλάκες του νόμου, γραμμένες κι από τις δυο πλευρές τους. 16Οι πλάκες ήταν έργο του Θεού καθώς και η γραφή, που ήταν χαραγμένη σ’ αυτές. 17Ο Ιησούς άκουσε τη βοή του λαού και είπε στο Μωυσή: «Πολεμική βοή ακούω στο στρατόπεδο». 18Εκείνος απάντησε: «Αυτό δεν είναι ούτε ιαχές νικητών ούτε κραυγές νικημένων. Εγώ ακούω φωνές γιορτής». 19Όταν πλησίασαν στο στρατόπεδο, είδε ο Μωυσής το μοσχάρι και τους χορούς. Τότε φούντωσε ο θυμός του και πέταξε τις πλάκες από τα χέρια του και τις έσπασε στους πρόποδες του βουνού.20Πήρε το μοσχάρι που είχαν φτιάξει οι Ισραηλίτες και το έκαψε στη φωτιά και το κατακομμάτιασε ώσπου να γίνει σκόνη· τη σκόνη αυτή την έριξε στο νερό και τους έδωσε να την πιουν. 21Και είπε στον Ααρών: «Τι σου έκανε αυτός ο λαός και τους παρέσυρες σε μια τόσο μεγάλη αμαρτία;» 22Ο Ααρών απάντησε: «Μη θυμώνεις, κύριέ μου. Ξέρεις ότι ο λαός αυτός είναι κακός.23Αυτοί μου είπαν, “κάνε μας θεούς να προπορεύονται στο δρόμο μας, γιατί αυτός ο Μωυσής, ο άνθρωπος που μας έβγαλε από την Αίγυπτο, δεν ξέρουμε τι απέγινε”. 24Κι εγώ τους είπα, “όποιος έχει χρυσαφικά ας τα βγάλει από πάνω του”. Μου τα ’δωσαν, τα έριξα στη φωτιά και βγήκε αυτό το μοσχάρι».

γ.Πολυέλεος «Δούλοι Κύριον», Ψαλμός 135, ήχος Α' Πέτρου Μπερεκέτου. Ψάλλουν οι πατέρες της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας, του Αγίου Όρους. - Artful thinking - Διδάσκοντας μέσω της τέχνης. Μοτίβo έντεχνου συλλογισμού «ακούγοντας 2 x 5». Πρόσεξε ιδιαίτερα τους στίχους 15 - 18 [1ο αρχείο: μετά το 3:20, 2ο αρχείο: μετά το 3:50]

   
   
   
   
   
πρωτότυπο μετάφραση

13 Κριε, τνομ σουεςτναἰῶνακα τ μνημσυννσουεςγενενκα γενεν.

14τικρινε Κριοςτνλανατο καπ τοςδολοιςατο παρακληθσεται.

15 τ εδωλατν θννργριονκα χρυσον, ργαχειρν νθρπων· 

16 στμα χουσικα ο λαλσουσιν, φθαλμος χουσικα οκ ψονται,

17ταχουσι κα οκ νωτισθσονται, οδ γρ στιπνεμα ντ στματιατν.

18μοιοιατοςγνοιντοο ποιοντεςατ κα πντες οπεποιθτες π᾿ ατος.

19 οκος ᾿Ισραλ, ελογσατετνΚριον·οκος ᾿Ααρν, ελογσατετνΚριον.

20 οκοςΛευ, ελογσατετνΚριον·ο φοβομενοιτνΚριον, ελογσατετνΚριον,

21 ελογητςΚριος κΣιν,  κατοικν Ιερουσαλμ.

13Κύριε, τ’ όνομά σου αιώνιο! Η ανάμνησή σου, Κύριε, από γενιά σ’ άλλη γενιά.

14Αλήθεια, ο Κύριος το λαό του θα δικαιώσει, τους αφοσιωμένους του σπλαχνίζεται.

15Τα είδωλα των εθνικών ασήμι και χρυσάφι, ανθρώπινα κατασκευάσματα.

16Στόμα έχουν αλλά δε μιλούν, μάτια έχουν μα δε βλέπουν.

17Έχουν αυτιά μα δεν ακούν κι ούτε έχουνε πνοή στο στόμα τους.

18Αυτοί που τα κατασκευάζουνε κι όσοι σε κείνα ελπίζουν, όμοιοι μ’ αυτά να γίνουνε.

19Τον Κύριο ευλογήστε, Ισραηλίτες! Ιερείς, απόγονοι του Ααρών,τον Κύριο ευλογήστε!

20Κι εσείς, λευίτες, τον Κύριο ευλογήστε! Όσοι τον Κύριο σέβεστε, τον Κύριο ευλογήστε!

21Απ’ τη Σιών ας ευλογούν τον Κύριο που κατοικεί στην Ιερουσαλήμ!

 
   

 

ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ

 
   

 

 

α. Αναζητήστε σε λεξικά τη σημασία και την ετυμολογία της λέξης «είδωλο».

β. Αναζητήστε και συγκεντρώστε πληροφορίες και υλικό για τον Νάρκισσο και την ιστορία του.