Χολαργός 07/10/2019
Αρ. πρωτ. 36
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Η Θρησκευτική Εκπαίδευση, για μία ακόμη φορά, βρίσκεται στο επίκεντρο του δημόσιου ενδιαφέροντος μετά τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). Υπενθυμίζουμε πως υπάρχει μία αδιάλειπτη παράδοση 180 και πλέον ετών κατά την οποία το Μάθημα των Θρησκευτικών είναι οργανικά ενταγμένο στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και απευθύνεται, όπως όλα τα Σχολικά Μαθήματα, σε όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες ανεξαρτήτως θρησκευτικής πίστης. Καθ’ όλη τη μακρά αυτή πορεία του Μαθήματος και παρά τις όποιες κατά καιρούς αντιπαραθέσεις σχετικά με αυτό, ουδέποτε στο παρελθόν έχουν αμφισβητηθεί αφενός η βασική στοχοθεσία του που είναι η καλλιέργεια της θρησκευτικής συνείδησης και η ανάπτυξη της θρησκευτικής γνώσης και αφετέρου ο υποχρεωτικός του χαρακτήρας που αφορά σε όλους τους μαθητές. Έτσι, στην πορεία του χρόνου διαμορφώθηκε ένα Μάθημα που απευθύνεται σε όλη τη μαθητική κοινότητα, αγκαλιάζει κάθε παιδί και κάθε έφηβο που έχει αναζητήσεις και ερωτήματα, χωρίς να αποκλείει κανέναν και καμία. Αυτή την ενοποιητική παράδοση, που είναι απολύτως σύμφωνη με τον οικουμενικό χαρακτήρα της Ορθόδοξης Θεολογικής διδασκαλίας, που αγκαλιάζει ανοιχτά και αποδέχεται κάθε ετερότητα, Σας καλούμε να υπερασπιστείτε και σήμερα.
Ωστόσο, οφείλουμε να επισημάνουμε και μια νεοσύστατη «παράδοση» των τελευταίων ετών, η οποία δεν μας βρίσκει καθόλου σύμφωνους και μας ανησυχεί. Πρόκειται για μια κατά τα τελευταία χρόνια πάγια τακτική του Υ.ΠΑΙ.Θ. (ανεξαρτήτως Κυβερνήσεων) να ξεκινούν τα σχολεία με πολλά κενά στο Μάθημα των Θρησκευτικών. Δυστυχώς, ένα μήνα μετά την έναρξη του σχολικού έτους, βλέπουμε να επαναλαμβάνεται το ίδιο φαινόμενο και φέτος. Έτσι, ενώ τα κενά στο Μάθημα των Θρησκευτικών, όπως αποδεικνύεται από τις προσλήψεις των αναπληρωτών, έχουν παγιωθεί σε 200 περίπου, φέτος στις δύο φάσεις προσλήψεων (και ενώ οι προσλήψεις είναι περισσότερες από 25.000) καλύφθηκαν μόλις 24 θέσεις Θεολόγων στη Γενική Αγωγή!
Η απαξίωση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης επιτείνεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός της γ’ ανάθεσης του Μαθήματος των Θρησκευτικών στους Φιλόλογους, μία ειδικότητα η οποία δεν έχει την παραμικρή κατάρτιση ή σχετική επιμόρφωση στο γνωστικό αντικείμενο της Θεολογίας, γεγονός που στερείται οποιουδήποτε επιστημονικού και παιδαγωγικού ερείσματος. Όπως μάλιστα έχουμε επισημάνει πολλές φορές και στο παρελθόν, η γ’ ανάθεση λειτουργεί ως Δούρειος Ίππος, κατά παράβαση κάθε νομιμότητας, ώστε τα Θρησκευτικά να ανατίθενται και σε άλλες ειδικότητες. Θα θέλαμε επιπλέον να σημειώσουμε ότι οι Θεολόγοι αναπληρωτές και αναπληρώτριες είναι εκπαιδευτικοί με μεγάλη εμπειρία, που υπηρετούν κάτω από τις πλέον αντίξοες συνθήκες τα τελευταία δέκα και πλέον χρόνια, την Θρησκευτική Εκπαίδευση. Ως εκ τούτου είναι οι μόνοι αρμόδιοι να διδάξουν το Μάθημα των Θρησκευτικών.
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
κατόπιν όλων αυτών σας παρακαλούμε για την επαναφορά της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στο υψηλό επίπεδο που της αρμόζει στο ελληνικό σχολείο καθώς και την προσωπική σας δέσμευση ότι το Υπουργείο θα φροντίσει, ώστε να αποκατασταθεί η αδικία που διαπράττεται εις βάρος του Μαθήματος των Θρησκευτικών.
Ως εκ τούτου, αιτούμαστε:
- Να καλυφθούν άμεσα όλα τα υπάρχοντα κενά από θεολόγους εκπαιδευτικούς και μόνον.
- Να απενεργοποιηθεί η γ’ ανάθεση για το Μάθημα των Θρησκευτικών κατά τη φετινή χρονιά.
- Να καταργηθεί η ανάθεση του Μαθήματος των Θρησκευτικών σε άλλες ειδικότητες και το μάθημα να διδάσκεται μόνον από θεολόγους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ 01.
- Να καλυφθούν επαρκώς όλα τα υπάρχοντα κενά με μόνιμους διορισμούς θεολόγων εκπαιδευτικών.
Τέλος, προσδοκούμε ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου, αφού ελέγξουν μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής σχολικών δεδομένων (myschool) όλες τις περιπτώσεις ανάθεσης του μαθήματος των Θρησκευτικών σε άλλες ειδικότητες, θα πράξουν τα δέοντα με ευαισθησία προς τα δίκαια αιτήματα της θεολογικής εκπαιδευτικής κοινότητας.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ | Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ | |
Χρήστος Καρακόλης Καθηγητής Ε.Κ.Π.Α. |
Γεώργιος Καπετανάκης Δρ. Θεολογίας |